Jaarverslag 2014 AWIH (Centrum voor kinderen met een beperking)

Aan de hand van onderstaand verhaal willen jullie op de hoogte brengen welke stappen we in 2014 verder gezet hebben met AWIH (het centrum voor kinderen met een beperking in Kathmandu). We brengen daarbij kort twee verhalen van kinderen in het centrum.

Begin 2014 is het centrum opgesplitst: een deel van de leerkrachten startte met een nieuwe, inclusieve school. Het grootste deel van de leerkrachten bleef in het centrum en zette de werking verder. Wij beslisten om verder te gaan met het centrum doordat we al een hele weg afgelegd hadden samen en we het meeste voeling hebben met dit centrum.

Sinds 2014 is de samenwerking met VSN, de tussenorganisatie die het contact tussen het centrum en ons opvolgt, verder uitgegroeid. Samen met hen probeerden we een zo goed mogelijk zicht te krijgen op de financiële vragen, noden en mogelijkheden van het centrum. Dit nam heel wat tijd in beslag, maar door de goeie samenwerking en het geduld aan beide kanten, zijn we hierin geslaagd. We werkten een document uit waar iedere maand alle uitgaven worden op genoteerd met de melding van wie (VSN of Chautaara) de donatie afkomstig is. Dit zorgt voor een transparante samenwerking waarop we kunnen verder bouwen.

Het centrum was al enkele maanden op zoek naar een ruimer en veiliger gebouw. In september 2014 verhuisden ze naar een nieuw gebouw dichtbij New Baneshwor (zie foto’s). Naast het huis was er plaats om 2 kamers bij te bouwen; één voor een fysiotherapiekamer en één voor een leslokaal. Chautaara helpt met de financiering van deze twee lokalen en de aankoop van nieuwe materialen en de inrichting.

Opbouw van de twee nieuwe klaslokalen.

In oktober 2014 zijn we gestart met het storten van een maandelijks budget van 250 euro. De bedoeling is dat VSN en AWIH samen beslissen wat er met het budget gebeurt, maar dit steeds gedetailleerd terugkoppelen naar ons. Op het begin moesten we hier wat bijsturen, maar ook op dit gebied hebben we al vooruitgang geboekt. Vanuit VSN werd ons de boodschap gegeven dat de grootste kosten de huur van het gebouw, de lonen van de leerkrachten en het eten voor de kinderen zijn. Samen spraken we af waar het budget aan gespendeerd kan worden:

• De huur van de 2 nieuwe ruimtes
  • Aankoop van nieuw materiaal voor de nieuwe ruimtes
  • Werkingskosten
  • Gedeelte voor het loon van de leerkrachten
  • Gedeelte voor de maaltijd s’ middags
  • Activiteiten en uitstappen

Onze doelen in 2015:

• Opvolgen van het financiële luik van AWIH aan de hand van de gedetailleerde ‘expense reports’ via mail en skype gesprekken.
  • Contacten leggen met “ Handicap International ” om te zoeken naar inhoudelijke trainingen voor de leerkrachten.
  • De doelen van AWIH waar eveneens de visie van Chautaara bij aansluit, trachten we in deze samenwerking op een duurzame manier uit te bouwen:
  • Kinderen en jongeren met een beperking toegang bieden tot onderwijs en opvang.
  • De samenleving en de gezinnen met een kind met een beperking sensibiliseren rond gelijke rechten voor personen met een handicap en preventie van de handicap.
  • Kinderen de mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen en vaardigheden aan te leren.
Lees meer over ...
Rubriek: